Zo start je je eigen bedrijf in Zweden

Veel Nederlanders die naar Zweden emigreren beginnen een eigen zaak. Maar waar moet je rekening mee houden als je je eigen bedrijf wilt starten in Zweden en welke stappen moet je doorlopen? Wij vertellen je er alles over.

In dit artikel:

Waarom een eigen bedrijf in Zweden?

Als je naar Zweden gaat om er te wonen, dan is het vinden van werk belangrijk. Je moet immers in je eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Je kunt ervoor kiezen om in loondienst te gaan bij een Zweedse werkgever, maar door je eigen bedrijf te starten heb je meer vrijheid en ben je niet locatiegebonden. Bovendien heb je als ondernemer in Zweden recht op dezelfde sociale zekerheden als een werknemer in loondienst.

Lees ook: werken in Zweden – zo vind je een baan.

Kun je zomaar een bedrijf starten in Zweden?

Als EU-burger heb je het recht om je eigen bedrijf of onderneming te starten in een ander EU-land. Dit betekent dat je als Nederlander of Belg gewoon voor jezelf mag beginnen in Zweden. Verder heb je dezelfde rechten en plichten als een Zweedse ondernemer. Bovendien heb je het recht om in Zweden te wonen, zolang je in je eigen levensonderhoud kan voorzien.

Lees ook: een camping beginnen in Zweden – dit is waar je op moet letten.

bedrijf-starten-in-zweden

Hoe begin je een bedrijf of eenmanszaak in Zweden?

Voor het starten van een bedrijf in Zweden kun je het beste eerst onderzoek doen naar de lokale markt. Vervolgens vraag je een vergunning aan, registreer je je bedrijf bij Skatteverket (de Zweedse belastingdienst) en registreer je bedrijfsnaam bij Bolagsverket (Swedish Companies Registration Office). We lopen de stappen met je door.

  1. Doe marktonderzoek
  2. Kies een rechtsvorm
  3. Vraag een vergunning aan
  4. Registreer je bedrijf
  5. Registreer je bedrijfsnaam

1. Doe marktonderzoek

Als je voor jezelf wilt beginnen in Zweden, dan is het belangrijk om eerst marktonderzoek te doen. Zo heeft jouw bedrijf of onderneming een grotere kans van slagen en voorkom je teleurstellingen. Een goede website voor het bestuderen van de lokale markt is Statistics Sweden. Dit is de website van het Bureau voor de Statistiek in Zweden, vergelijkbaar met het CBS in Nederland. Je vindt hier informatie over de Zweedse demografische gegevens, van bevolking en leeftijd tot zakelijk sentiment en industriële capaciteit.

Verder kun je informatie inwinnen bij de brancheorganisatie (branschorganisation) van het werkveld waarin je jouw onderneming wilt starten. Dit is handig voor informatie over bijvoorbeeld de regelgeving of algehele toestand van jouw branche.

2. Kies een rechtsvorm

Nadat je gedegen marktonderzoek hebt gedaan, moet je een rechtsvorm voor jouw bedrijf kiezen. Net als in Nederland, zijn er in Zweden verschillende ondernemingsvormen. Een veelgekozen rechtsvorm is de eenmanszaak: deze kun je in Zweden alleen runnen, maar ook samen met je partner. Ook kun je middels een eenmanszaak makkelijk aan de slag als freelancer.

De verschillende rechtsvormen in Zweden zijn:

  • Eenmanszaak (enskild näringsidkare)
  • Naamloze of besloten vennootschap (aktiebolag)
  • Vennootschap onder firma/vof (handelsbolag)
  • Commanditaire vennootschap (kommanditbolag)
  • Vereniging (ekonomisk förening)
  • Joint venture (samriskföretag)
  • Filiaalbedrijf van buitenlandse moedermaatschappij (filial till utländskt bolag)

3. Vraag een vergunning aan

Net als in Nederland, heb je in Zweden voor sommige ambachten, beroepen of bedrijven een vergunning nodig. Het is dus belangrijk om na te gaan of dit geldt voor jouw toekomstige onderneming. Voor welke ambachten, beroepen of bedrijven je een vergunning nodig hebt vind je in de lijst van Verksamt.

Als je een vergunning nodig hebt, dan vind je in bovenstaande lijst ook de instantie en contactgegevens bij wie je de vergunning moet aanvragen.

4. Registreer je bedrijf

De belangrijkste stap bij het starten van een bedrijf of eenmanszaak in Zweden is het aanvragen van een F-formulier en btw-registratie. Dit doe je bij Skatteverket (de Zweedse belastingdienst). Als je van plan bent om mensen in dienst te nemen, moet je jezelf tevens registreren als werkgever.

Als je een Zweeds persoonsnummer hebt, dan kun je het F-formulier en de btw-registratie online aanvragen via de website van Verksamt. Na het inloggen met BankID klik je op ‘bedrijf registeren’ en dien je de aanvraag in. Als je geen persoonsnummer hebt, dan dien je de aanvraag in bij Skatteverket, door middel van het SKV 4620 formulier. Dit is een belastingaanvraagformulier voor buitenlandse ondernemers.

Lees ook: alles wat je moet weten over het Zweedse persoonsnummer.

5. Registreer je bedrijfsnaam

Na het aanvragen van het F-formulier en de btw-registratie, kun je je bedrijfsnaam registreren. Het registreren van je bedrijfsnaam is geen verplichte stap, maar toch een verstandige zet. Het zorgt er namelijk voor dat niemand anders in jouw branche en provincie onder dezelfde bedrijfsnaam mag opereren. Tegen een extra vergoeding kun je je bedrijfsnaam overigens ook in meer provincies beschermen.

Een bedrijfsnaam registreren doe je in Zweden bij Bolagsverket (Swedish Companies Registration Office). Als je een persoonsnummer hebt, kun je je bedrijfsnaam registreren via de website van Verksamt. Heb je (nog) geen persoonsnummer, dan vul je het registratieformulier van Bolagsverket in. Deze print je uit en stuur je op naar het kantoor van Bolagsverket. Het adres vind je op het formulier.

Een van de kantoren van Bolagsverket / foto: Anders Thorsell

Hoe zit het met belasting als je een eigen zaak in Zweden hebt?

In Zweden betaal je als zzp’er of ondernemer evenveel inkomstenbelasting als een werknemer in loondienst. Dit betekent dat je gemiddeld 32 procent inkomstenbelasting betaalt. Verdien je meer dan de inkomensgrens (598.500 SEK in 2023), dan betaal je een extra staatsbelasting van 20 procent.

Als Zweedse ondernemer betaal je daarnaast sociale premies. Dit in tegenstelling tot werknemers in loondienst, waar sociale premies al standaard worden ingehouden op het loon door de werkgever. Wel zijn de sociale premies aftrekbaar. Verder draag je 25 procent btw (moms) af.

Lees ook: belastingen in Zweden – dit is wat je moet weten.

Belasting betalen als Zweedse ondernemer

Als ondernemer moet je in Zweden elke maand een voorschot betalen op je belasting, gebaseerd op je verwachte jaarinkomsten. Dit betekent dus dat je een inschatting van je inkomsten moet maken. Je kunt het bedrag overigens tijdens het lopende jaar aanpassen, wanneer het beter of slechter gaat dan verwacht. Bij de uiteindelijke belastingaangifte wordt gekeken naar je daadwerkelijke inkomsten en wordt dit weer rechtgetrokken. Dit betekent dat je ofwel moet bijbetalen, of juist teveel betaald belastinggeld terugkrijgt.

Hoe krijg je een lening voor je bedrijf?

Als je een bedrijf in Zweden begint en kapitaal of financiering nodig hebt, dan kun je het beste een lening aanvragen bij Almi Företagspartner. Almi is een Zweeds staatsbedrijf dat bedrijven helpt met kapitaal en advies. De rentetarieven zijn vaak hoger dan die van de banken, maar ze hebben minder zekerheid nodig.

Verder kun je proberen een zakelijke lening te krijgen bij de Zweedse bank, maar in de praktijk krijg je deze maar zelden. De Zweedse banken stellen namelijk strenge eisen en hebben bovendien veel zekerheid nodig. Als je toch een lening via de bank wilt afsluiten, ga dan persoonlijk langs en zorg voor een duidelijk, gedetailleerd ondernemingsplan.

Samen met je partner een eenmanszaak runnen

In Zweden kun je samen met je partner een eenmanszaak runnen. Hiervoor moet slechts één van de partners zich aanmelden voor de F-belasting en btw-registratie. De andere echtgenoot geeft alleen zijn of haar aandeel in het inkomen op bij de belastingaangifte (inkomstenbelasting). Dit is handig als je niet voor een andere rechtsvorm wilt kiezen (zoals een vennootschap onder firma of besloten vennootschap).


Een succesvol bedrijf in Zweden: 6 tips

Er komt veel kijken bij het opstarten van een eigen onderneming, en al helemaal in een ander land. Daarom zetten we 6 handige tips voor je op een rijtje.

Maak een ondernemingsplan

Als je een concreet idee hebt voor je eigen bedrijf in Zweden, dan is het verstanding om een ondernemingsplan te maken. Door een goed ondernemingsplan te maken kun je duidelijke doelen stellen en kun je eventueel leningen krijgen. In het plan zet je wat je gaat doen, wat je ervoor nodig hebt, wie je concurrenten zijn en hoe je klanten gaat krijgen.

Maak gebruik van je netwerk

Om je bedrijf of zaak een succes te laten worden, is het handig om gebruik te maken van je netwerk of aan je Zweedse netwerk te bouwen. Denk aan vrienden, collega’s of kennissen. Ook kun je gebruik maken van LinkedIn, Facebook of Instagram om meer klanten te krijgen of je bedrijf te laten groeien.

Verder kun je contact opnemen met je lokale Nyföretagarcentrum (Swedish Jobs and Society Foundation). Dit is een door de staat gesteunde organisatie voor nieuwe bedrijven, waar je terecht kunt voor gratis advies of bijeenkomsten. Ook kun je voor informatie en gratis advies terecht bij Business Sweden. Business Sweden is een organisatie die bedrijven met elkaar in contact brengt en helpt bij het starten van een bedrijf in Zweden of bestaande bedrijven helpt te verhuizen of uit te breiden.

Ga langs bij de gemeente

Bij het starten van je eigen bedrijf in Zweden is een bezoekje aan de gemeente waarin je je wilt vestigen vaak de moeite waard. De gemeente kan je bijvoorbeeld helpen bij vragen of kan je bedrijf helpen in de opstartfase. Over het algemeen nemen de gemeentelijke ambtenaren van de afdeling economische zaken en bedrijfsleven (näringsliv) graag de tijd voor je.

Woon een webinar bij van Skatteverket

Skatteverket geeft regelmatig gratis webinars over het starten van een bedrijf in Zweden. Deze webinars gaan bijvoorbeeld over het betalen van belasting, bedrijfsregistratie, wettelijke regels of btw-registratie. Je hebt tijdens de webinars ook de mogelijkheid om vragen te stellen en antwoorden te krijgen in een chat. Houd er rekening mee dat de webinars in het Engels (of Zweeds) zijn.

Een van de kantoren van Skatteverket / foto: Fialotta Bratts

Houd je boekhouding op orde

Als ondernemer is het belangrijk om een basiskennis te hebben van hoe je je administratie doet. Het kan echter handig zijn om een boekhouder of accountant in te huren. Een boekhouder kan je leren om te factureren volgens de Zweedse wet- en regelgeving en bovendien mag je de boekhoudkosten aftrekken van de belasting.

Het beste kun je hiervoor contact opnemen met de Zweedse brancheorganisatie voor accountants (Srf konsulterna). Zij kunnen je verder helpen met een erkend boekhouder of accountant in de regio.

Houd rekening met het Zweedse arbeidsrecht

Mocht je personeel voor je bedrijf willen inhuren in Zweden, dan is het belangrijk om je in te lezen in het Zweedse arbeidsrecht. Arbeidsvoorwaarden worden in Zweden gereguleerd door de zogenaamde Lagen om Anställningsskydd. In deze wet staat dat arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd zijn, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in de arbeidsovereenkomst.

In de wet vind je tevens een beschrijving van de vier soorten arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Ook heeft het Zweedse arbeidsrecht uitgebreide bepalingen voor ouderschapsverlof en vakantie- en pensioenrechten. Zorg dus dat je hier bekend mee bent voordat je besluit iemand in dienst te nemen. Engelse vertalingen van de wettelijke regels en arbeidswetten in Zweden kun je vinden op de website van de Zweedse overheid.


Veelgestelde vragen

Heb je een Zweeds persoonsnummer nodig voor het starten van een eigen bedrijf in Zweden?

Voor het starten van een eigen bedrijf in Zweden heb je geen Zweeds persoonsnummer nodig. Als je geen persoonsnummer hebt, dan krijg je automatisch een coördinatienummer (samordningsnummer) toegewezen door de Zweedse belastingdienst (Skatteverket). Hiermee kun je dan toch jouw bedrijf registreren en belasting betalen.

Wat heb je nodig voor het starten van een eigen bedrijf in Zweden?

Als EU-burger heb je niet veel nodig om een eigen bedrijf in Zweden te beginnen. Je hebt geen Zweeds persoonsnummer, plan van aanpak of omzetberekening nodig. Wel heb je een korte beschrijving (in het Zweeds) nodig van je bedrijfsactiviteiten. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat je geen (belasting)schulden hebt.

Wat voor soort bedrijf kun je starten in Zweden?

In Zweden zijn er talloze mogelijkheden voor het beginnen van een eigen bedrijf. Veel emigranten beginnen een eigen zaak in het toerisme, zoals een eigen camping, hotel of b&b. Verder kun je denken aan kanoverhuur, een klus- of timmerbedrijf of het verkopen van ambachtsproducten, zoals kaas of brood.

Hoe kun je in Zweden als freelancer werken?

Als je aan de slag wilt als freelancer in Zweden, dan moet je F-belasting en btw-registratie aanvragen bij de Zweedse belastingdienst (Skatteverket). Dit betekent dat je jouw werkzaamheden als bedrijf moet registreren. Het beste kun je jouw bedrijf als eenmanszaak (enskild näringsidkare) inschrijven.