Als je gaat emigreren of voor langere tijd in Zweden verblijft, dan is de kans groot dat je een Zweeds persoonsnummer moet aanvragen. Maar hoe doe je zo’n aanvraag en zorg je dat alles soepel verloopt? En hoe zit het met het tijdelijke persoonsnummer (samordningsnummer)? Wij leggen het je uit.
Wat is een Zweeds persoonsnummer?
Het Zweeds persoonsnummer is een 10-cijferig nummer met de opmaak YYMMDD-XXXX, waarvan de eerste 6 cijfers je geboortedatum zijn. Het persoonsnummer wordt gebruikt om personen te identificeren en is vergelijkbaar met het Nederlandse burgerservicenummer (BSN). Om een persoonsnummer te krijgen, moet je ingeschreven worden in het bevolkingsregister.
Wanneer heb je een Zweeds persoonsnummer nodig?
Als je gaat emigreren of voor langer dan een jaar in Zweden verblijft moet je een persoonsnummer aanvragen. Het Zweedse persoonsnummer is nodig voor veel praktische zaken, zoals het openen van een volwaardige bankrekening of het afsluiten van abonnementen, verzekeringen en contracten. Ook gebruik je het persoonsnummer om zaken te regelen bij overheidsinstanties en geeft het je recht op gezondheidszorg. Het is dus een veelgebruikt onderdeel van de Zweedse maatschappij.
Lees ook: zo open je een Zweedse bankrekening.
Hoe vraag je een persoonsnummer aan?
Het Zweeds persoonsnummer vraag je aan bij de Zweedse belastingdienst (Skatteverket). Het beste is om het online aanvraagformulier alvast thuis in te vullen. Deze neem je, samen met de benodigde documenten, mee naar een van de regionale belastingkantoren. We zetten de stappen voor je op een rijtje.
1. Vul het aanvraagformulier in
Om in het Zweedse bevolkingsregister te worden geregistreerd en een Zweeds identiteitsnummer te krijgen, vul je eerst het aanvraagformulier van Skatteverket in. Hierin meld je je verhuizing naar Zweden en verstrek je informatie over de volgende punten:
- Persoonlijke informatie
- Details over je verhuizing naar Zweden, zoals de aankomstdatum en de reden waarom je naar Zweden verhuist
- Huidig adres in Zweden
- Het recht om in Zweden te verblijven, oftewel je verblijfsrecht als EU-burger
- Contactgegevens
- Aanvullende informatie die je wenst te vermelden
In het gedeelte aanvullende informatie kun je details toevoegen waarvan je denkt dat ze je aanvraag ondersteunen.
2. Print het aanvraagformulier uit
Controleer na het invullen van het online aanvraagformulier of alles klopt en of je niks bent vergeten. Hierna kun je het formulier uitprinten, zodat je deze bij je bezoek aan Skatteverket kunt afgeven.
3. Maak de benodigde documenten in orde
Zorg dat je de benodigde papieren in orde maakt. Je hebt een paspoort of ID-kaart nodig, maar bijvoorbeeld ook documenten over je burgerlijke staat of de geboorteakte van eventuele kinderen. Daarnaast heb je aanvullende papieren nodig, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Het beste kun je hiervoor kijken op de website van Skatteverket.
4. Ga langs bij een kantoor van Skatteverket
Nadat je het aanvraagformulier hebt ingevuld, uitgeprint en alle benodigde documenten in orde hebt gemaakt, kun je langsgaan bij een van de kantoren van Skatteverket. De aanvraag voor inschrijving in het Zweedse bevolkingsregister moet je altijd persoonlijk doen. Bekijk hier het dichtstbijzijnde servicekantoor van Skatteverket.
Hoelang duurt het voordat je je persoonsnummer krijgt?
Nadat je je aanvraag hebt ingediend, moet je minimaal 4 weken wachten voordat je je Zweedse persoonsnummer krijgt. Verder hangt het er vanaf hoeveel geluk je hebt. Bij de een duurt het enkele weken, bij de ander soms wel maanden.
Kun je de aanvraag versnellen?
Het is helaas niet mogelijk om de aanvraag van een Zweeds persoonsnummer te versnellen. Wel kun je eventueel bellen om naar de status van de aanvraag te vragen, maar dit zal het proces wederom niet versnellen.
Welke documenten heb je nodig voor het aanvragen van een persoonsnummer?
Voor het aanvragen van een Zweeds persoonsnummer heb je een paspoort of ID-kaart nodig en documenten over je burgerlijke staat, zoals een huwelijksakte (indien van toepassing). Heb je kinderen, dan heb je een geboorteakte nodig. Daarnaast heb je, afhankelijk van je persoonlijke situatie, aanvullende documenten nodig. Denk hierbij aan een arbeidsovereenkomst, toelating aan een universiteit of bewijs van voldoende eigen vermogen.
Nog even op een rijtje:
- Paspoort of ID-kaart
- Documenten over je burgerlijke staat (indien van toepassing)
- Geboorteaktes van kinderen (indien van toepassing)
- Aanvullende documenten, zoals een arbeidsovereenkomst, toelating aan een universiteit of bewijs van voldoende eigen vermogen
Persoonsnummer ontvangen? Vraag een Zweedse ID-kaart aan
Als je je persoonsnummer hebt ontvangen, is het handig om een Zweedse ID-kaart aan te vragen. Met een Zweedse ID-kaart kun je jezelf overal binnen Zweden legitimeren. Je kunt de ID-kaart gebruiken als leeftijdsbewijs of ter identificatie bij onder andere apotheken, banken of in winkels.
Een Zweedse ID-kaart aanvragen doe je door een afspraak te maken bij Skatteverket. Vervolgens ga je langs bij een van de belastingkantoren om jezelf te identificeren en de aanvraag in te dienen. Let op: niet elk servicekantoor van Skatteverket geeft ID-kaarten uit. Bekijk hier welke kantoren ID-kaarten uitgeven.
Houd er rekening mee dat een ID-kaart van Skatteverket een goedgekeurd identiteitsbewijs is in Zweden, maar deze niet geldig is in het buitenland. Daar heb je namelijk een Zweedse nationale ID-kaart voor nodig, die door de Zweedse politie (polisen) wordt uitgegeven. Dit kan overigens alleen als je Zweeds staatsburger bent.
Samordningsnummer: het tijdelijke persoonsnummer
Als je niet aan de voorwaarden voor een Zweeds persoonsnummer voldoet, kun je een samordningsnummer (ook wel coördinatienummer genoemd) aanvragen.
Het samordningsnummer in Zweden is een tijdelijk persoonsnummer dat wordt gebruikt voor het identificeren van personen die niet in het Zweedse bevolkingsregister zijn geregistreerd. Het samordningsnummer maakt communicatie met en tussen verschillende autoriteiten en instanties makkelijker.
Wanneer heb je een samordningsnummer nodig?
Je hebt een samordningsnummer nodig als je gaat werken, studeren of een eigen bedrijf hebt in Zweden maar niet in aanmerking komt voor een persoonsnummer. Met een samordningsnummer kun je dan toch belasting betalen of kan een universiteit of hogeschool toch bepaalde kwalificaties toekennen. Ook kan een samordningsnummer handig zijn als je een huis in Zweden hebt.
Hoe vraag je een samordningsnummer aan?
Een samordningsnummer wordt doorgaans door de betreffende instantie voor je aangevraagd op het moment dat dit nodig is, zoals de Zweedse belastingdienst, de Zweedse socialeverzekeringsdienst (Försäkringskassan), de Zweedse migratiedienst (Migrationsverket) of de Zweedse politie. Je hoeft hier verder niets voor te doen. Ook kun je zelf een samordningsnummer aanvragen.
Als je zelf een samordningsnummer wilt aanvragen, dan moet je persoonlijk langs een van de Zweedse servicekantoren van Skatterverket gaan. Vul eerst het aanvraagformulier voor het samordningsnummer in en neem deze, samen met je paspoort of ID-kaart, mee naar het belastingkantoor. Hier dien je vervolgens de aanvraag in.
Wanneer is een samordningsnummer nog meer handig om te hebben?
Een samordningsnummer is handig om te hebben als je geen persoonsnummer hebt, maar wel een huis in Zweden bezit. Met een samordningsnummer kun je dan toch een energiecontract of internetabbonement afsluiten. Zonder Zweeds persoonsnummer of samordningsnummer is dit immers niet altijd mogelijk.
Ook kan het handig zijn bij het afsluiten van andere contracten of het openen van een bankrekening. Houd er echter rekening mee dat je met een samordningsnummer lang niet zoveel rechten hebt als met een persoonsnummer.
Persoonsnummer versus samordningsnummer
Hieronder een kort overzicht van de verschillen tussen waar je recht op hebt en wat je kunt doen met een persoonsnummer en een samordningsnummer.
Persoonsnummer | Samordningsnummer | |
---|---|---|
Recht op Zweeds ID-bewijs | Ja | Nee |
Recht op gezondheidszorg | Ja | Nee |
Recht op sociale zekerheden | Ja | Nee |
Bankrekening openen | Ja | Ja, maar zonder samordningsnummer kan dit soms ook. Een bank beslist hier zelf over. Een samordningsnummer maakt het dus wel makkelijker. Houd er rekening mee dat je geen volwaardige bankrekening kunt openen. |
E-identificatie (Bank ID) | Ja | Nee |
Afsluiten van energiecontract, verzekeringen, telefoon- en internetabonnement | Ja | Ja, echter gaat een maatschappij of leverancier hier zelf over. |
Auto kopen in Zweden | Ja | Ja, maar dit kan ook zonder samordningsnummer. Transportstyrelse kan deze voor je aanvragen. |
Met een persoonsnummer kun je dus een stuk meer. In veel gevallen biedt een samordningsnummer geen extra voordelen, maar in specifieke gevallen kan het wél handig zijn om er een te hebben. Houd er rekening mee dat een samordningsnummer vijf jaar geldig is. Daarna moet je hem verlengen bij Skatteverket.
Problemen bij het aanvragen van een Zweeds persoonsnummer
Als je problemen ondervindt bij het aanvragen van een Zweeds persoonsnummer, dan kun je dit melden bij SOLVIT. SOLVIT is een organisatie die samenwerkt met overheidsinstanties in ieder EU-land en in IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. De organisatie komt op voor jouw rechten als EU-burger. Hulp vragen aan SOLVIT is gratis.
Veelgestelde vragen
Waarom een Zweeds persoonsnummer aanvragen?
Het persoonsnummer is een belangrijk onderdeel van het migratieproces. Zonder dit nummer kun je in Zweden niet veel regelen. Je hebt het persoonsnummer nodig voor bijvoorbeeld het openen van een bankaccount of het afsluiten van abonnementen, verzekeringen en contracten. Ook geeft het persoonsnummer je recht op gezondheidszorg.
Kan iedereen een Zweeds persoonsnummer krijgen?
Je moet woonachtig zijn in Zweden en aan bepaalde voorwaarden voldoen om een persoonsnummer te krijgen. Zo moet je een geldige reden hebben om naar Zweden te verhuizen (bijvoorbeeld werk of studie) of voldoende eigen vermogen hebben om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Niet iedereen kan dus zomaar een Zweeds persoonsnummer krijgen.
Hoeveel eigen vermogen heb je nodig om een Zweeds persoonsnummer te krijgen?
Als je een Zweeds persoonsnummer wilt aanvragen op basis van eigen vermogen, dan moet je over voldoende financiële middelen bezitten om de eerste vijf jaren door te komen zonder aanspraak te maken op Zweedse sociale voorzieningen. Skatteverket hanteert hiervoor een richtlijn van 100.000–150.000 SEK per jaar per volwassene en de helft per kind, afhankelijk van de regio waar iemand zich vestigt.